Konstrukcja nawierzchni

Nawierzchnia jest to warstwa lub zespół warstw, służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na podłoże i zapewniających dogodne warunki ruchu.

           Konstrukcja nawierzchni
jest to układ warstw nawierzchni wraz ze sposobem ich połączenia. Ogólny schemat konstrukcji nawierzchni przedstawiono na rysunku.

Warstwa ścieralna

Warstwa wiążąca

Podbudowa
zasadnicza
Podbudowa
Nawierzchnia
Podbudowa
pomocnicza

Podłoże ulepszone
Podłoże










Warstwa ścieralna jest to wierzchnia warstwa nawierzchni, poddana bezpośred­niemu oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych.
Warstwa wiążąca jest to warstwa znajdująca się między warstwą ścieralną a podbudową, zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń w nawierzchni i przekazy­wanie ich na podłoże.
Podbudowa dolna część nawierzchni, służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże. Może się składać z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej.

     Podbudowa zasadnicza jest to górna część podbudowy, spełniająca funkcję nośnej konstrukcji nawierzchni; może ona zawierać warstwę wzmacniającą lub (i) warstwę wyrównawczą.

           Warstwa wzmacniająca
— warstwa podbudowy służąca do wzmocnienia ist­niejącej nawierzchni lub stosowana w budowie nawierzchni dla ruchu bardzo ciężkiego.

           Warstwa wyrównawcza — warstwa służąca do wyrównania nierówności pod­budowy lub profilu istniejącej nawierzchni.
     Podbudowa pomocnicza jest to dolna część podbudowy, spełniająca poza funkcjami nośnymi funkcje zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody, mrozu, przenikaniem cząstek podłoża. Może zawierać warstwę mrozochronną, odsączającą i odcinającą.

           
Warstwa mrozochronna to warstwa, której głównym zadaniem jest ochrona nawierzchni przed skutkami mrozu.


      Warstwa odsączająca to warstwa, służąca do odprowadzenia wody przedo­stającej się do nawierzchni.

             Warstwa odcinająca
to warstwa stosowana w celu uniemożliwienia przenikania cząstek do warstwy leżącej powyżej.
Podłoże stanowi grunt rodzimy lub nasypowy, leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania, jednak nie mniej niż do głębokości, na której naprężenia pionowe od największych obciążeń użytkowych wynoszą 0,02 MPa.
  • Podłoże ulepszone jest to wierzchnia warstwa podłoża, leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią, ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni, spełniająca wymagania określone dla podłoża.

2 komentarze:

  1. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak naprawdę ja się do końca na tych kwestiach nie znam, ale również jakiś czas temu potrzebowałam sprawdzonego projektu na mój nowy obiekt. Zgłosiłam się bezpośrednio do https://zarzycki-konstrukcje.pl/ gdzie właśnie został stworzony dla mnie indywidualny projekt.

    OdpowiedzUsuń