Asfalt jako materiał wiążący zalicza się do jednego z najstarszych materiałów budowlanych. Historię rozwoju technologii stosowania asfaltów w budownictwie można opisać następująco:
- Około 2800 lat p.n.e. - pierwsze zastosowanie asfaltu jako lepiszcza spajającego bloki kamienne, ceramiczne.
- Okres starożytny - asfalt naturalny stosowano na terenie Imperium Rzymskiego, Bliskiego Wschodu i Persji do budowy dróg oraz różnego rodzaju uszczelnień przeciwwodnych.
- Około roku 1300 - podróżnik Marco Polo jako pierwszy opisał złoża asfaltów naturalnych nad Morzem Kaspijskim.
- Początek XVI wieku - na wyspie Trynidad odkryto złoża asfaltów naturalnych ale eksploatację na dużą skalę rozpoczęto dopiero w wieku XIX.
- Około roku 1600 - w Europie (Szwajcaria) dokonano pierwszej systematyki lepiszczy, wyróżniając asfalt naturalny i smołę.
- 1720 - we Francji powstał Korpus Inżynierów Dróg i Mostów, a w 1747 roku w Paryżu zorganizowano pierwszą Szkołę Dróg i Mostów.
- 1765 - w Anglii Telford zastosował po raz pierwszy podbudowy o dużej nośności, wykonane z warstw kamienia.
- Początek XIX wieku - w Anglii J. McAdam wykonał pierwsze nawierzchnie makadamowe.
- 1824 - w Paryżu na Placu Concorde wykonano nawierzchnię z płyt asfaltowych.
- 1829 - w Lionie zastosowano do warstw nawierzchni mastyks asfaltowy.
- 1858 - w Paryżu ułożono pierwszą nowoczesną nawierzchnię asfaltową z przekruszonych skał asfaltowych, stosując zagęszczenia.
- Koniec XIX wieku - w USA wynaleziono technologię przerobu ropy naftowej, co dało początek rozwojowi nawierzchni z zastosowaniem asfaltów ponaftowych.
- 1902 - w USA do budowy nawierzchni drogowych zastosowano ogromną jak na tamte czasy ilość lepiszcza - 20 tyś. ton.
- 1910 - po raz pierwszy zastosowano maszyny do wytwarzania mieszanki mineralno asfaltowej.
- W roku 1922 wybudowano we Włoszech pierwszą autostradę, drogę
przeznaczoną wyłącznie dla samochodów. Najwięcej autostrad powstało
wkrótce w USA, kraju który osiągnął prymat w dziedzinie motoryzacji oraz w hitlerowskich Niemczech gdzie miały one służyć przede wszystkim celom militarnym.
Za pierwsze polskie przepisy drogowe uznać można statut wydany przez Kazimierza Wielkiego; znowelizował go później Zygmunt I.
W Polsce na szeroką skalę asfalt zaczęto stosować do budowy nawierzchni dróg międzymiastowych dopiero po 1918 roku, gdy zaczęto w większym stopniu wykorzystywać asfalty ponaftowe. W tym czasie w państwowej rafinerii ropy "POLAMIN" w Borysławiu przeprowadzono prace badawcze nad udoskonaleniem asfaltów. W ich wyniku asfalty krajowe mogły pod względem jakości konkurować z asfaltami importowanymi. W okresie międzywojennym produkcja asfaltów w Polsce wynosiła kilkanaście tysięcy ton rocznie.
Duże znaczenie dla rozwoju technologii nawierzchni drogowych miało pojawienie się polimerów do modyfikacji asfaltów. Pierwsze modyfikacje asfaltów elastomerami SBS to lata pięćdziesiąte dwudziestego wieku. W latach sześćdziesiątych miało miejsce powszechne stosowanie modyfikacji asfaltów polimerami w Europie i USA.
W Polsce stosowanie lepiszczy modyfikowanych polimerami na szeroką skalę wystąpiło na początku lat dziewięćdziesiątych.
Poniżej link do ciekawej aplikacji prezentującej rozbudowę sieci dróg w Polsce przez ostatnie 100 lat:)
http://stadiony.klszarak.org/scc_a_s.swf
Poniżej link do ciekawej aplikacji prezentującej rozbudowę sieci dróg w Polsce przez ostatnie 100 lat:)
http://stadiony.klszarak.org/scc_a_s.swf
Informuję, że informacja: ...Koniec XIX wieku - w USA wynaleziono technologię przerobu ropy naftowej, co dało początek rozwojowi nawierzchni z zastosowaniem asfaltów ponaftowych." jest błędna. Pionierem wykorzystywania dolnych frakcji rafinacji ropy naftowej był Ignacy Łukasiewicz, który końcem maja 1858 r. otrzymał na wystawie przemysłowej (w dziale „Płody rolnicze, ogrodowe, leśne i przemysłowe”) dyplom, który do dziś można oglądać w Muzeum Farmacji w Krakowie. Mistrz uzyskiwał z ropy nie tylko asfalt, ale również kamfinę, olej do maszyn, smarowidło do wozów, i gudrinę...
OdpowiedzUsuńNawierzchnia to dopiero początek budowy drogi. Jeśli mowa o elementach drogowych jak progi zwalniające, odbojnice parkingowe, słupki drogowe czy lustra to warto zapoznać się z ofertą https://powerrubber.com/kat/elementy-drogowe/ . Ten producent stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo dlatego można liczyć na najwyższą jakość tych akcesoriów.
OdpowiedzUsuńTak się składa, że ja także jestem na etapie budowy domu, ale u mnie będzie to standardowa technika budownictwa. Całkiem niedawno również już u mnie był geodeta z firmy https://geo-szkic.pl/ więc powoli się rozkręcamy z całą budową.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń